שבלולי פיצה

שבלולי פיצה מבצק שמרים, רוטב עגבניות עשיר, גבינה טבעונית וזיתים. ושמישהו יגרום לי להפסיק לאכול מזה…

השבלולים האלה רק נראים תמימים, אבל למעשה הם אחד הדברים הכי טעימים בעולם. לילדים, לטבעונים, לאוכלי בשר ולירגזים מצויים. זה ממכר!!

במקרה הזה השתמשתי בגבינה צהובה עשויה סויה שהבאתי איתי מחו"ל אחרי טיול קצר, אבל האמת היא שאחרי נסיונות קודמים עם גבינת שקדים – אני מודה שגבינת השקדים יותר טעימה. כך או כך, השבלולים האלה ייחטפו בשניה שיצאו מהתנור גם אם לא תשימו גבינה בכלל!

תמונות בסוף, כמובן.


מצרכים

לבצק

  • 2 כוסות – פחות 3 כפות – קמח לבן
  • 20 גרם שמרים טריים או 6 גרם שמרים יבשים אינסטנט (2 כפיות)
  • 60 גרם מים (1/4 כוס)
  • 60 גרם רסק תפוחי עץ לא ממותק (3 כפות = תפוח בינוני)
  • 4-5 כפות שמן צמחי
  • 1 כפית סוכר
  • 1/4 כפית מלח

לרוטב העגבניות

כל אחד יכול להכין רוטב משלו, וחשוב שהרוטב יהיה משובח במיוחד כי הוא נותן את עיקר הטעם. הנה הגרסה שלי:

  • 1 קופסה 250 ג' רסק עגבניות
  • 1 קופסה 250 ג' קוביות עגבניות (או 2 עגבניות בשלות מאוד, עדיף מתוקות מסוג תמר או עגבניות שרי)
  • 1 בצל
  • 3 שיני שום
  • חופן עלי בזיליקום טרי
  • כוס מים
  • מלח, פלפל, פפריקה מתוקה, סוכר

לפיזור על הפיצה:

תערובת תבלינים לפיצה (אני אוהבת את של מיימונס)

זיתים קצוצים

גבינת שקדים (פירוט בהמשך)

טחון מהצומח (פירוט בהמשך) – אופציונלי לגיוון

שמרי בירה – אופציונלי, למי שאוהב


הכנה

מתחילים בבצק השמרים: כדי לוודא שהשמרים עושים את העבודה, מערבבים אותם ברבע כוס מים פושרים/חמימים עם כפית סוכר ונותנים לזה לעמוד בצד לכמה רגעים. בינתיים מנפים את הקמח לקערה, מוסיפים את רסק התפוחים והשמן, נותנים ערבוב קל. בינתיים השמרים אמורים להתחיל לפעול ולתסוס ולתפוח בכוס. זה הזמן להוסיף אותם לבצק וללוש דקה או שתיים עד שהכל מתחיל להתגבש לבצק. עכשיו אפשר לקחת קורט מלח ולפזר על הבצק ולהמשיך ללוש. הסיבה להפרד ומשול היא שמלח הורג את השמרים העדינים, אז עדיף קודם לתת להם לעשות את שלהם ורק אז לערבב. זה לא הכרחי, אבל זה מוריד את הסיכוי שהמלח והשמרים יתחילו לריב.

את המים כבר הכנסנו ביחד עם השמרים אבל אני מוצאת שכמעט תמיד יש לי צורך להוסיף עוד מעט עד שהבצק מרגיש לח וגמיש אבל לא דביק.

למי שמעדיף להחליף את הקמח בקמח מלא אני ממליצה להוסיף קצת יותר שמרים ויותר מים. ההמלצה שלי היא להמיר רק חצי מהקמח במלא ולא יותר מזה (אין לי מושג איך יצא…).

לברי המזל בעלי המיקסר – לשים עם וו לישה 10 דקות. למאותגרים מטבחית שבינינו (כמוני) אני ממליצה ללוש בידיים בנחישות בין 15 ל-20 דקות, בלי להתייאש!

את הבצק משאירים בקערה ומכסים במגבת או ניילון נצמד (רק בלי לחנוק את הבצק, תשאירו פתח לקצת אוויר) ושימו את הקערה להתפחה במקום חמים כמו מעל המקרר.

ההתפחה תיקח בין שעה וחצי לשעתיים וחצי, תלוי במזג האוויר. הבצק אמור להכפיל את הנפח שלו ולהתמלא בועות אווריריות.

בזמן שהבצק תופח להנאתו, אפשר להכין את רוטב העגבניות.

קוצצים בצל ומטגנים בשמן זית עד שהוא שקוף ומתחיל להתרכך. קוצצים ומוסיפים פנימה 2 מתוך 3 שיני השום שלנו לטיגון של דקה.

אם אתם משתמשים בעגבניות טריות, זה הזמן לקצוץ אותן ולהוסיף לטיגון של כמה דקות. אם לא, אז אפשר להוסיף את קוביות העגבניות המשומרות ביחד עם הרסק, להוסיף מים עד שמתקבל רוטב דליל יחסית, לתבל במלח, פלפל, פפריקה מתוקה וקצת סוכר לביטול החמיצות. נותנים לכל העסק לרתוח ומעבירים לאש קטנה לבישול של כ-20 דקות. אחרי 20 דקות כותשים פנימה את שן השום השלישית (כן כן), מוסיפים עלי בזיליקום טרי קצוצים, מבשלים עוד דקה שתיים וטועמים. אם חמצמץ מדי אפשר להוסיף סוכר. אם קצת תפל אפשר להוסיף מלח ופלפל. עקרונית, הרוטב מוכן. אפשר להמשיך לבשל אותו עוד קצת, זה רק יעשה לו טוב. בישול ממושך מוציא עוד ועוד טעמים מהעגבניות ומעשיר את הרוטב.

הצעה נוספת: טחון מהצומח

במקום או בנוסף לגבינה, אפשר להוסיף שבבי סויה, כדי להוסיף קצת טעם ומרקם למילוי של השבלולים. אפשר להשתמש ב"טחון מן הצומח" של טבעול, או בשבבי סויה יבשים שמשרים במים רותחים ואז סוחטים. את השבבים מוסיפים לבצל המטוגן לטיגון של כמה דקות, ואליו מוסיפים את העגבניות והרוטב וממשיכים לבשל את זה כרגיל. לא כדאי לשים הרבה, מספיק חופן או כמה כפות בודדות, כדי שלא יספוג לנו את כל הרוטב. יוצא מעין בולונז דליל, וזה יוצא טעים כתוספת לשבלולי הפיצה שלנו.

גבינת שקדים

מכל הנסיונות שלי עד כה, דווקא גבינת השקדים הכי טעימה לי על פיצה מבין תחליפי הגבינה הקיימים בשוק (אפילו זאת שהבאתי מחו"ל). היא גם הרבה יותר בריאה מהם, ולוקח רק כמה דקות להכין אותה!

לעומת גבינת הפטה-שקדים שגם סוחטים במשך שעות ואז אופים, בשביל הפיצה אני מעדיפה את הגבינה הטרייה שאפשר להכין ומיד להשתמש בה. אבל אפשר להשתמש גם בגרסה האפויה, היא פשוט תהיה במרקם יותר פירורי ופחות אחיד.

את השקדים יש להשרות במים לכמה שעות לפני שטוחנים אותם, כדי שיתקבל מרקם יותר חלק. למי שאין איך לטחון בבית, כמוני, כדאי לקנות שקדים טחונים או לגשת לחנות תבלינים ולבקש שיטחנו במקום טרי כמה שיותר דק. לשקדים הטחונים מוסיפים מים עד שמתקבל לנו מרקם גבינתי ויחסית דליל, ונותנים לזה לעמוד במקרר כמה שעות.

אחרי ההשריה עם המים אפשר לטחון את השקדים עם קצת מים עד לקבלת מרקם גבינתי (לא דליל מדי). למי שהשתמש בשקדים טחונים מראש אני ממליצה לטחון אותם שוב אחרי שעמדו במים עם בלנדר או בלנדר מוט כדי לקבל מרקם כמה שיותר חלק.

עכשיו מתבלים: מלח לפי הטעם, מיץ לימון (על 100 גרם שקדים טחונים הייתי שמה בין חצי לימון ללימון שלם, אבל תמיד אפשר לטעום ולתקן), שן שום כתושה או חצי שן, וזה הכל! אפשר בשלב זה לתת לגבינה עוד סיבוב בבלנדר כדי לערבב הכל טוב טוב, והיא מוכנה.

אם יצא לכם דליל מדי, תעבירו אותה לחיתול בד, שימו מעל מסננת, ומעל הבד תניחו סיר או משהו כבד – תוך 10-15 דקות הנוזלים המיותרים יצאו, והגבינה תתייצב קצת יותר.


אוקיי, אחרי חפירה של שעה וחצי – הבצק בטוח כבר תפח, אז אפשר לגשת לתכלס:

מוציאים לבצק את האוויר, מרדדים למלבן דק (4-5 מ"מ). מורחים אותו בנדיבות בשכבה עבה של רוטב עגבניות. על הרוטב מפזרים תערובת תבלינים יבשים לפיצה (לא חייבים למי שאין, אבל זה מוסיף). על זה מורחים את הגבינה שהכנו, או מפזרים גבינה טבעונית שהצלחנו לטוס איתה מלונדון כמו בתמונות שלי, מעל זה אפשר לפזר קצת שמרי בירה – זה לא חובה אבל זה מוסיף טעם גבינתי שקצת מזכיר פרמזן. מעל זה מפזרים זיתים קצוצים או תוספות אחרות שאוהבים כמו תירס, בצל או פטריות קצוצות.

מקפלים את כל הטוב הזה בעדינות לרולדה – עדיף לגלגל לרוחב ולא לכל האורך כך שתצא לנו רולדה לא עבה במיוחד ומאורכת, ועם סכין חדה חותכים בזהירות פרוסות של שבלולים.

את השבלולים מניחים על תבנית משומנת עם רווחים ביניהם ומכסים להתפחה נוספת של כחצי שעה עד שעה, או עד שמרגישים שהם מיצו את ההתפחה השניה שלהם.

למעלה לפני התפחה, למטה אחרי:

אחרי ההתפחה השנייה מכניסים לתנור שחומם ל-180 מעלות לכרבע שעה או עד שהשבלולים משתזפים ופריכים מבחוץ.

ואפשר גם מיני-פיצות!

ובקצרה, למי שאין זמן לשטויות:

מערבבים בקערה את רכיבי הבצק מלבד המלח, לשים דקה-שתיים. מוסיפים את המלח ולשים עוד 10 דקות עם וו לישה במיקסר, או 15-20 דקות בידיים. מניחים להתפחה של שעה וחצי עד שעתיים וחצי.

רוטב עגבניות: קוצצים בצל ומטגנים עד לשקיפות. מוסיפים את השום הקצוץ לעוד דקה. מוסיפים את העגבניות והרסק, מתבלים במלח פלפל, פפריקה מתוקה וסוכר, מוסיפים מים ומבשלים כ-20 דקות. מוסיפים עלי בזיליקום טרי, טועמים ומתקנים תיבול אם צריך.

גבינת שקדים: טוחנים שקדים מושרים עם קצת מים למרקם גבינתי, מתבלים במלח, מיץ לימון ושום כתוש.

מרדדים את הבצק למלבן בעובי 4-5 מ"מ, מורחים עליו רוטב עגבניות, מפזרים תערובת תיבול יבש לפיצה, מעל זה מורחים את הגבינה, מפזרים שמרי בירה, זיתים קצוצים, ומגלגלים לרולדה ארוכה. חותכים לשבלולים ומניחים בתבנית משומנת להתפחה נוספת של חצי שעה עד שעה.

אופים כרבע שעה ב-180 מעלות או עד שהשבלולים פריכים מבחוץ.

בתאבון!

 

42 תגובות

הוסף תגובה
  1. השבלולים האלה אוהבים את המקפיא. אחרי האפייה, מקררים ומכניסים לשקית ולמקפיא. כשמתחשק פחמימה, מוציאים מהמקפיא, מחממים במקרו או באובן ומתפנקים.

  2. נראה טעים מאוד !!! תודה!

  3. הצילוווווו נראה נהדררררר

  4. עשיתי אתמול, יצא להיט. כל המשפחה טרפה.
    שאלה- הרוטב יצא יותר מאסיבי ממה שרואים אצלך בתמונות. לא הפריע אבל אני תוהה איך לעשות פעם הבאה שייצא לי רוטב דליל וללא חתיכות של עגבניות. (השתמשתי בפחית עגבניות מרוסקות+רסק)

    • איזה כיף לשמוע!
      זה אולי לא נראה ככה אבל גם אצלי הרוטב יוצא גס. אני אוהבת את זה ככה אבל אם את מעדיפה רוטב חלק פשוט תטחני אותו עם בלנדר מוט בסוף הבישול (אפשר גם להשתמש בקופסה של עגבניות מרוסקות במקום קוביות עגבניות)

  5. היית נותת לי את הגבינ"צ, ומשתמשת בגבינת שקדים…

  6. להכנת גבינת השקדים- אני יכולה להשתמש גם בממרח טחינת שקדים שמוכרים בקופסאות ("שקדייה", "שקדימון" ועוד)?

    • אני מודה שעוד לא יצא לי לנסות אותו אז אני לא יודעת איך הטעם/מרקם שלו. מה שכן, הוא יקר נורא וממש חבל לבזבז אותו על זה. עדיף לקנות שקדים טחונים (או לטחון בבית) ולהכין. זה לוקח ממש 5-10 דקות הכנה וגם נותן לך יותר שליטה על המרקם והטעמים..

  7. השבלולים נראים מאוד טעימים , גיוון מוצלח לפיצה רגילה
    ושאלה קטנה – איך אומרים שמרי בירה באנגלית?

  8. [...] לגבינת הסויה הביתית: גבינת שקדים כמו שמתוארת כאן, או טופו רך למי שיש (אפשר גם לטחון טופו רגיל למרקם של [...]

  9. מה המרקם של גבינת השקדים? נדמה שיוצא כמו ממרח.. אז איך מורחים אותה על הרוטב?

    • כן, אני מורחת אותה עם כפית. היא לא בממרח קשה, היא אמורה להיות רכה על גבול הנוזלית קצת (האפייה מייבשת אותה קצת).

  10. יש לי תנור טוסטר אובן קטן, כמה נגלות של אפייה אצטרך לעשות בערך לפי החומרים במתכון הזה?

  11. זה תלוי בגודל של הטוסטר אובן שלך,
    בפצפון שלי אם אני זוכרת נכון, יצאו לי 2 נגלות ועוד מיני-פיצה. בטוסטר אובן מספיק גדול יכול להיות שתצליחי להכניס הכל בנגלה אחת.
    גם אפשר לצופף אותם קצת יותר מאשר בתמונות, מקסימום הם יגעו אחד בשני במהלך האפייה קצת כמו עוגת שושנים, ויהיה אפשר להפריד אותם ידנית.

  12. כמה שקדים צריך לגבינה הזו? 100 גר' שקדים יספיק למתכון שכתבת? כמה שבלולים יוצאים מהמתכון הזה?
    תודה

    • אני מאמינה שכן, כי זו לא כמות גדולה של בצק. לא זוכרת לומר לך כמה שבלולים יוצאים בדיוק, אבל זו לא כמות גדולה במיוחד :)

  13. אהלן :-) קודם כל באמת שאת מדהימה והמתכונים שלך הופכים את הטבעונות לאורח חיים בכלל לא קשה ואפילו מאוד מאוד טעים!
    כל המשפחה מרוצה, ואני תמיד שומרת לך את הזכויות לתוצאות המופלאות!
    בכל- אופן,
    אני מכינה עכשיו את שבלולי הפיצה, ורציתי לדעת אם ילך טוב להחליף את גבינת השקדים בגבינת "הסויה הביתית" שלך (הכנתי אותה עכשיו והתחשק לי לשלב אותה בפיצה.. )
    מה את אומרת? :-)

    • איזה כיף לשמוע, תודה רבה!

      לגבי הגבינה, אני חושבת שעדיף להשתמש בגבינת שקדים, או לחילופין ליצור מעין רוטב סמיך שישמש כסוג של גבינה. בשביל זה לא צריך לגבן את החלב סויה, אפשר לבשל אותו על האש ולהוסיף שמרי בירה, שמן זית, תבלינים וקצת קורנפלור. לבשל עד שמסמיך, לשפוך על הפיצה ולאפות. זה סוג של בשמל טבעוני בעצם. בהזדמנות אני אעלה מתכון מסודר, אבל תרגישי חופשי לנסות, לטעום ולשחק עם זה..

  14. מעולה! המון תודה, אני בהחלט אנסה ואשמח לראות מתכון מסודר כשתתפני לזה..
    שאלה אחרונה.. יש לך אולי מתכון רשום לעוגת "גבינה" לכבוד שבועות?
    חג- שמח :-)

    • לא, אין לי,
      אבל מה שאני הייתי עושה הוא כזה (לא בריא במיוחד, אבל לדעתי יתן תוצאה טעימה):
      מקציפה 2 קצפת צמחית עם אינסטנט וניל, מקפלת לתוך גבינת טופוטי שמנת ומוסיפה גרידת לימון ואבקת סוכר לפי הטעם, עד שמספיק מתוק. להגיש חצי קפואה.
      אם את רוצה להפוך את זה לגבינה-פירורים, אפשר לקחת את המתכון של הבצק לפאי פקאן, לאפות בתחתית של התבנית ועליו לשפוך את המלית. שליש מכמות הבצק אפשר לשטח בתבנית נפרדת ולאפות כדי לפורר מעל.
      גם את זה אני צריכה להכין ולהעלות במסודר…. :)

  15. אין לי רכז תפוחים :(
    מה עושים?

    • הכוונה לרסק?
      אפשר לקנות בכל מקום,
      או לקלף תפוח עץ רגיל, לנקות מגרעינים, לחתוך לקוביות ולשים במיקרו לשתיים-שלוש דקות ואז למעוך עם מזלג. תפוח אחד שווה פחות או יותר לשלוש כפות רסק.

  16. היי שאלה. גבינת שקדים יוצאת כמו גבינת קשיו?יעשה אותה עבודה?

    • גבינת שקדים יוצאת קצת יותר גרגרית וקשה מאשר קשיו, והטעם כמובן לא זהה.
      גבינת קשיו גם לא נהוג לאפות ולייבש, ואת השקדים כן.

  17. הכנתי עם גבינת קשיו ושמרי בירה. יצא מעולה בצק מאוד מאוד טעים.

  18. היי,

    השתמשת באבקת שמרי בירה או פתיתי שמרי בירה?

  19. פשוט מפזרים את האבקה?
    תודה

  20. שאלה לגבי גבינת השקדים- קמח שקדים שקונים בחנויות אפיה זה פשוט שקדים טחונים, נכון? אז אפשר להשתמש בזה?

  21. נראה כל כך טוב!!! שאלה קטנה – בשביל להכין את הגבינה משקדים טחונים, כמה מים בערך את מוסיפה ל – 100 גרם שקדים טחונים? תודה!

  22. הכנתי למסיבה שארחתי, הצלחה מסחררת! הכנתי נגלה אחת עם גבינת השקדים מקמח שקדים וחצי רק עם רוטב וזיתים.
    טבעונים ולא טבעונים אהבו מאוד והכל חוסל בדקות.
    אגב, הרוטב הוא רוטב העגבניות הכי טעים שיש, אני בהלם, אולי בגלל הבישול הארוך…תודה על מתכון מצויין!

  23. שלום,
    את יכולה לתת בבקשה כמויות יותר מדויקות לגבי הגבינת שקדים?
    וגם רציתי לשאול-אם אני משתמשת בשקדים טחונים, אני משרה אותם במים, ואז טוחנת עם המים שהשריתי, או מסננת ושמה מים חדשים?
    תודה רבה

    • אין לי כמויות מדויקות אבל אפשר לחפש מתכון לגבינת שקדים, זה מתכון די בסיסי, והאמת היא שכמות המים לא קריטית כי אפשר להתחיל ממעט ולהוסיף לפי הצורך כך שלא יהיה סמיך או דליל מדי.
      אם השקדים טחונים אי אפשר לסנן את הנוזלים, אין צורך (אלא אם הכוונה היא להכין גבינת שקדים אפויה, אבל זה לא המקרה)

  24. הי נופר
    אני רוצה להכין את השבלולים מראש. באיזה שלב את ממליצה להקפיא? אחרי האפיה או לפני התפיחה? תודה תמר

    • מתנצלת שעניתי באיחור, ומניחה שכבר הסתדרת, אבל אני אישית מכינה ואופה ומקפיאה אחרי שקצת מתקרר. מפשירה אחרי זה ומחממת בתנור ויוצא מושלם

כתיבת תגובה