רעיונות לארוחות טבעוניות לתינוקות ופעוטות

baby_food_ideas_post

אוקיי, אז נכון בכל פוסט שאני איכשהו מצליחה להעלות אני מספרת שאני בעצם כל הזמן מבשלת אבל לא מספיקה למדוד, לסגנן ולצלם כדי לשתף אתכם?

אז שתדעו שאמנם לא סגננתי וצחצחתי וספרתי גרמים, אבל כן הצלחתי מדי פעם להגניב צילום מהפלאפון כדי לתעד, או לחלוק עם חברות.

הפיצקית שלי כבר בת שנה וחצי והצטבר לי אוסף קטן ונחמד של רעיונות לארוחות לקטנטנים שאני נורא רוצה לחלוק איתכם, כי אני מרגישה שהרבה הורים טבעונים מרגישים אבודים בנושא וצמאים לרעיונות בסגנון הזה.

חשוב לי להבהיר: אני בכלל בכלל לא מתיימרת לייעץ תזונתית או לספק כאן תפריט תזונתי שלם, אני פה אך ורק לתת רעיונות לארוחות, שילובים, מתכונים ודרכי הגשה שעבדו אצלי, עם הפיצקית הקטנה והמתוקה שלי, שלא מוכנה לאכול פשטידות ואת רוב הקציצות ולביבות מעיפה הישר אל עבר הכלבים. קחו בחשבון שיש עוד המון אוכל שהיא אוכלת ביום יום שלא מופיע כאן, כך שלא מדובר בתפריט מלא אלא רק אוסף רנדומלי של רעיונות לכל מני מנות וארוחות.

 

אז ככה, הישר מהדלפק של המטבח שלי, אני מגישה לכם תמונות סופר מחופפות ולא מהוקצעות אבל שופעות רעיונות פרקטיים.

אני מתנצלת מראש שאין לי מתכונים מדויקים לחלק מהדברים, כי כמו שציינתי – זה האוכל היומיומי שאני מכינה בבית ולרוב אין לי זמן למדוד או לבדוק כמויות וזמנים, ולפעמים אני בכלל לא זוכרת איך הכנתי את זה… :)

עם הזמן אשתדל לעדכן ולהוסיף לפוסט הזה עוד תמונות ורעיונות.

 

- הערה חשובה:

תהליך ביסוס המוצקים שעשיתי עם הפיצקית שלי הוא מאוד אינדבדואלי והתאים לי ולה באופן ספציפי. יתכן מאוד שמה שהיא אכלה בגיל 9 חודשים, תינוק אחר יצליח לאכול רק בגיל שנה פלוס, ויתכן שמה שהיא לא הצליחה לבלוע בגיל שנה תינוק אחר יתקתק כבר ב-8 חודשים. אופן ההגשה, החיתוך וההכנה הותאמו לה וליכולות ולהעדפות שלה, וזה לא אומר שכל תינוק/פעוט יתמודד עם זה באותה הצלחה או חשק, אז זכרו להתאים את הרעיונות לתינוק שלכם ולקצב שלו, ליכולת שלו להתמודד עם האוכל, ולבשלות של מערכת העיכול שלו למאכלים השונים.

 

רוצים לשתף גם אתם?

רעיון נוסף שעלה בדעתי הוא שגם אתם תשתפו בתמונות של ארוחות לקטנטנים, בדומה לשלי, ובסוף הפוסט אני אוסיף חלק נפרד של תמונות שלכם. ככה נשתף ונשתתף ונעזור אחד לשני עם עוד ועוד רעיונות פרקטיים. אפשר לשלוח את התמונות למייל שבבלוג ( tivonimblog שטרודל ג'ימייל נקודה קום. ההצפנה המילולית היא כדי להמנע מספאם, עמכם הסליחה).

רק בקשה קטנה: תשלחו רק תמונות עם הסברים/מתכונים, שהטקסט יהיה קצר וקולע, ובבקשה! שהתמונות יהיו מזמינות. זה אומר בלי פלאש, אור טבעי בלבד, זווית צילום או מלמעלה או קצת מהצד, וזכרו שסידור נעים ואסתטי של האוכל יהיה מזמין לא רק לנו אלא גם לילדים שלכם… ואל תעלבו אם חלק מהתמונות לא יעלו או יעלו בעיכוב, טוב? :)

 

הסדר רנדומלי לגמרי ולא בהכרח קשור לגיל, מתי צולם או לאיזו ארוחה זו.

 

ארוחת צהריים

אורז בסמטי רגיל ופשוט

אפונה קפואה שרק הורתחה קלות  על הגז / במיקרו עם מים

תבשיל במיה ברוטב עגבניות: השתמשתי בבמיה קפואה שלמה שבהתחלה צרבתי במחבת לוהטת ויבשה בלי שמן ובלי מים ונתתי לבמיה להגיר קצת מהנוזל הרירי שלה. כשהיא התחילה להחרך בקצוות הוספתי מעט שמן זית ורוטב עגבניות (במקרה היה לי מוכן במקפיא, אפשר פשוט להוסיף עגבניות טריות ותבלינים, ו/או רסק).

אורז, במיה ברוטב עגבניות, אפונה

 

 

 

ארוחת צהריים

פסטה עם ירקות ושמנת קשיו: מקפיצים איזה ירקות שרוצים במחבת עם קצת שמן זית עד שהם מתחילים להתרכך אבל עדיין לא סמרטוטיים. מתבלים במלח ופלפל. מכבים את האש. בנפרד טוחנים חצי כוס קשיו מושרה עם בערך כוס מים, קצת מלח וקצת מיץ לימון – עד שמתקבלת שמנת. מוסיפים אותה למחבת עם הירקות ומערבבים. מוסיפים פסטה שבושלה בנפרד ומערבבים.

תבשיל כרוב סגול חמוץ מתוק: קוצצים בצל אחד ומתחילים לטגן בסיר עם מעט שמן. קוצצים חצי כרוב סגול ומוסיפים לסיר. קולפים שני תפוחים וחותכים לקוביות קטנות קטנות ומוסיפים. מוסיפים מיץ מחצי לימון בערך (אפשר גם יותר, לטעמים מודגשים), מעט מלח, ובערך כוס מים רותחים. מביאים לרתיחה, מכסים ומבשלים על אש בינונית תוך ערבוב מפעם לפעם כשעה או יותר, עד שהכרוב מאוד מאוד מאוד רך וממש נמס בפה. אם הלימון מורגש מדי אפשר להוסיף קצת סילאן להמתקה.

פסטה עם ירקות ותבשיל כרוב סגול

IMG_20160605_132347~2

 

 

ארוחת ערב

חביתיות/פנקייק מלוח מקמח עדשים וכוסמין: 2 כפיות קמח עדשים כתומות, 2 כפיות קמח כוסמין, קצת מלח, זעתר יבש, קמצוץ סודה לשתיה, אופציונלי: חתיכה של בטטה מבושלת/אפויה. מערבבים את היבשים יחד ואז מוסיפים מעט שמן זית ומים עד לקבלת מרקם של בלילת פנקייק. אני בדר"כ מכניסה את הבלנדר מוט לכמה סיבובים כדי שהכל יהיה אחיד בלי גושים של קמח. מטגנים במחבת טפלון עם טיפ טיפונת של שמן תלוליות בכמות של כפית/כף והופכים כשלמטה משחים.

פירה בטטה עם טחינה: בטטה שלמה אפויה בתנור (או במיקרו עם קצת מים לכ-8 דקות), מעוכה או טחונה קצת עם מעט טחינה גולמית מלאה.

חומוס או ממרח כלשהו שאפשר למרוח על החביתיות (יצא חומוס חדש בלי חומר משמר, יאיי!)

חביתיות עדשים וכוסמין, בטטה עם טחינה

 

 

ארוחת צהריים

פסטה עם עגבניות וגזר: מטגנים בצל בשמן זית, מוסיפים הרבה עגבניות חתוכות גס (במקרה הזה יש סוגים שונים של עגבניות, חלקן שרי) וקצת שום פרוס. על אש גבוהה וערבוב מדי פעם עד שהעגבניות מתחילות להתרכך. מוסיפים מלח ופלפל גרוס ועלי בזיליקום קרועים. טיפה סוכר לאיזון החמיצות של העגבניות. הפעם הוספתי גם חופן של גזר גמדי מבושל.

אפונה ושעועית אדומה קפואות מוכנות שרק הרתחתי, סיננתי וערבבתי עם קצת מלח ושמן זית.

פסטה עם עגבניות וגזר, ואפונה עם שעועית

 

 

ארוחת ערב

מרק עדשים וירקות טחון (למעט ירקות השורש הגדולים שהשארתי שלמים בחלקם – כדי שיהיה משהו לאכול עם הידיים), ליד קצת זיתים, ירקות ולחם שאפשר לטבול במרק (חוויה שהפכה למרכז הארוחה…).

מרק עדשים וירקות

 

 

ארוחת צהריים

תבשיל "גולאש": פתיתי סויה יבשים, תפוחי אדמה, גזר, אפונה, כרוב ובצל.  את הפתיתים מרתיחים במים עם מלח ותבלינים (חוויאג' למרק, פפריקה מעושנת, מלח) לרבע שעה, מסננים וסוחטים היטב במסננת וכף. במחבת מטגנים בכמות נדיבה של שמן זית בצל, שום, מתבלים בתערובת תיבול של "גריל", חוויאג' למרק, פפריקה מעושנת ומלח – בנדיבות! מוסיפים את הסויה ומטגנים על אש גבוהה כמה דקות. מוסיפים כף או שתיים של רסק עגבניות. מוסיפים קוביות קטנטנות של גזר, קוביות תפו"א, אפשר כמה כפות של כרוב קצוץ, אפונה קפואה, ובערך כוס מים רותחים. מכסים ומבשלים על אש בינונית עד שתפוחי האדמה רכים ורוב הנוזלים התאדו.

ירקות מאודים: במקרה הזה כרוב ושומר מאודים.

סלט קטן של עגבניות שרי ופטריות טריות ליד.

תבשיל גולאש וירקות מאודים וטריים

 

 

ארוחת צהריים

תבשיל חמצמץ של גרגרי חומוס עם סלרי, כרישה ופסטה + קציצות: מטגנים את הכרישה והסלרי בקצת שמן זית, מוסיפים את הלימון ותבלינים + בערך כוס וחצי מים רותחים, מכסים ומבשלים עד שהסלרי מתחיל להתרכך, מוסיפים חופן פסטה וגרגרי חומוס ומבשלים עד שהפסטה רכה. את הקציות רק מניחים על התבשיל שיספגו את הרוטב קצת. לקציצות אני מתנצלת שאין לי מתכון כי אלתרתי ממה שנשאר לי באותו יום במקרר – דלעת, עגבניה, קינואה, קוסקוס מלא, כוסברה, כרישה, קמח חומוס ותבלינים. הכל במעבד מזון ולמחבת עם קצת שמן.

אורז עם עדשים כתומות: 1/2 כוס אורז בסמטי, 1/2 כוס עדשים כתומות שטופות, מחממים קצת שמן בסיר ומוסיפים את האורז ועדשים, מתבלים במלח, כורכום וכמון, מוסיפים 1.5 כוסות מים רותחים, מכסים, מביאים לרתיחה נוספת, מעבירים לאש קטנה ולא נוגעים עד שהאורז מוכן. מכבים את האש ונותנים לסיר לנוח עם המכסה 10-15 דקות.

סלק צלוי בשלמותו: שוטפים סלקים שלמים ועוטפים אותם בנייר אפייה ואת הנייר אפייה בנייר כסף (לא אוהבת מגע ישיר של נייר כסף באוכל). אופים על 200 מעלות כשעה או יותר, עד שהסלקים רכים ואפשר לנעוץ בהם סכין בקלות. מקלפים, לא שוטפים! חותכים לקוביות ומתבלים איך שאוהבים (לפעמים רק קצת שמן זית ומלח מספיקים, לפעמים אני מכינה רוטב של בלסמי, סילאן, שמן זית וטיפה מלח). האמת היא שהסלקים האלה כ"כ טעימים ומרוכזים בטעם שלא חייבים בכלל לתבל ואפשר פשוט לאכול אותם ככה.

תבשיל סלרי וגרגרי חומוס עם פסטה וקציצות, אורז וסלק

IMG_20160524_131009~2

 

 

ארוחת ביניים

כשהפיצקית שלי קמה משנת הבוקר אנחנו מכינות שייק או גלידה מפירות. כמעט תמיד הבסיס יהיה פרי שומני קפוא (בננה/מנגו) + פרי או שניים טריים + מיץ מתפוז אחד סחוט או חלב סויה/שקדים. לפעמים מוסיפה קצת עלים ירוקים כמו סלרי או נענע או כוסברה.  ככל שיש יותר פירות קפואים בשייק, הוא יקבל יותר מרקם של גלידה. בתמונה: גלידה ממנגו ואפרסק קפואים שטחנתי עם מיץ תפוזים סחוט טרי.

אני משתמשת בבלנדר מוט בלבד, כי אין לי כח לבלנדר שלם שצריך לשטוף כל פעם.

גלידת פירות

 

 

ארוחת ערב

טופו קדיתא מוקפץ עם קוביות תפוחי אדמה, עגבניות ובצל, וקצת בזיליקום: זה נשמע פשוט אבל זו אחת מארוחות הערב המוצלחות, קלות וטעימות יותר שלנו. אין ספק שטופו קדיתא משדרג הכל, אבל גם טופו רגיל יעשה את העבודה. מטגנים במחבת בצל ומוסיפים קוביות קטנות של תפוח אדמה. כשמתחיל להתרכך מוסיפים קוביות של עגבניות וטופו מפורר גס בידיים. מקפיצים עד שהטופו נחרך ומקבל צבע יפה, מתבלים במלח ופלפל, אפשר להוסיף חופן בזיליקום או משהו ירוק אחר שאוהבים, ומוכן.

טופו עם תפוחי אדמה ועגבניות

 

 

ארוחת צהריים

מג'דרה, שאריות שהיו במקרר של המתכון הקודם, וברוקולי מאודה/מבושל.

מג'דרה, טופו מוקפץ עם תפוחי אדמה ועגבניות, וברוקולי

 

 

ארוחת צהריים

קינואה עם ירקות: מבשלים קינואה בהרבה מים כמו פסטה, כשהיא מוכנה מסננים אותה ושוטפים היטב. במחבת מקפיצים קצת ירקות (במקרה הזה לקט קפוא מוכן שרק הופשר במיקרו ונזרק למחבת) עם שמן זית ותבלינים – חוויאג' למרק, מלח ופלפל. מוסיפים את הקינואה ומערבבים.

קציצות ירקות: תפו"א, גזר ובצל מגוררים במעבד מזון. לזה מוסיפים מנגולד/תרד קצוץ שמאדים מעט במחבת עם טיפה מים. בקערית קטנה מערבבים קמח כוסמין (או קמח אחר) וקצת קמח טפיוקה, קצת שמן זית ומים, מערבבים ומוסיפים לירקות, ולבסוף פירורי לחם עד לקבלת מרקם יציב יחסית. מתבלים במלח פלפל ותערובת גריל. אופים על 180 מעלות על תבנית משומנת כ-20 דקות.

קינואה עם ירקות, לביבות ירקות

 

 

ארוחת ערב

דייסת אורז: מחממים חלב צמחי בסיר ומוסיפים אורז, לא יצא לי למדוד כמה נוזלים צריך בדיוק אבל זה בערך פי 3 מהכנת אורז רגיל. אפשר להכין על בסיס חלב צמחי או תערובת של חלב כלשהו + מים. מביאים לרתיחה ואז מבשלים על אש קטנה עם מכסה ומדי פעם מערבבים. מוסיפים קורט מלח, קצת סילאן/מייפל טבעי/סוכר חום, קצת תמצית וניל. מבשלים עד שהאורז כמעט מתפורר ועדיין יש קצת נוזלים מסביב (במקרה שלי רציתי שהיא תתאמן באכילה עצמאית עם כפית אז בכוונה הלכתי על מרקם דביק, אפשר גם לעשות את זה יותר נוזלי, ואפשר גם לטחון את זה אח"כ למרקם חלק).

אפשר לעשות אותו דבר עם קינואה וזה יותר מזין.

דייסת אורז

 

 

ארוחת צהריים

ניוקי כוסמין, תפוח אדמה ובטטה: בצק שעשוי בערך מ-50% קמח כוסמין ו-50% בטטה ותפוחי אדמה מבושלים ומעוכים לפירה (יחס הקמח גבוה כדי שהניוקי יהיו יציבים ונוחים לאכילה של פעוטה, זה לא בדיוק נאמן לניוקי אמיתי). מעט שמן זית ומלח. את חומרי הבצק מערבבים יחד לקבלת בצק אחיד ומניחים במקרר לכחצי שעה שעה. בוצעים חתיכה מהבצק, יוצרים בידיים נקניק מאורך בעובי של כ-1.5 ס"מ, חותכים אותו עם סכין לחתיכות בעובי של כ-1.5 ס"מ ומבשלים בסיר עם מים רותחים והרבה מלח. כשהניוקי צפים נותנים להם עוד כמה דקות של בישול ומוציאים ישירות לרוטב. במחבת מטגנים בצל ועגבניות טריות, קצת שום מלח ופלפל, בזיליקום טרי, זורקים פנימה את הניוקי המבושלים ומנענעים את המחבת קצת שיתערבב.

נקניקיות גזר: גרסה זריזה ומאולתרת של מתכון הרבה יותר מורכב ומוצלח, אבל זה היה טעים אז מ'כפת לי. מקלפים גזרים ושמים בשקית יחד עם כמות נדיבה של שמן זית, פפריקה מעושנת, אבקת שום, מלח ופלפל. משקשקים היטב כך שהתיבול נוגע בכל הגזרים ומניחים במקרר לשעה/שעתיים/יום. מוציאים מהשקית ומניחים כל גזר או זוג גזרים בתור נייר אפייה וצובטים ומגלגלים את הקצוות כך שנוצרת כמו סוכריה. עושים אותו דבר עם נייר כסף מעל נייר האפייה, ואופים על 200 מעלות כשעה או יותר (תלוי בעובי הגזרים) עד שהם רכים.

סלקים צלויים בשלמותם.

ניוקי כוסמין ועדשים ברוטב עגבניות, סלק צלוי ונקניקיית גזר

 

 

ארוחת ערב

חביתיות סלק וכוסמין: מתנצלת שאין לי כמויות מדויקות, אבל בגדול – טוחנים סלק מבושל/צלוי (במקרה נשאר לי במקרר, אפשר להשתמש גם בירק אחר) יחד עם קמח כוסמין, קצת אבקת אפיה ומלח, ומטגנים במעט מאוד שמן על מחבת טפלון.

סלט ירקות עם אבוקדו

חביתיות סלק וסלט ירקות

 

 

ארוחת צהריים

חורשט סבזי: תבשיל פרסי של שעועית אדומה עם המון ירוקים (במקור עם חתיכות של בשר פרה, אבל בהחלט מיותר), למי שרוצה הנה מתכון פחות או יותר דומה לזה שמכינה חמותי, רק שאצלה זה יותר מעין מרק עם המון נוזלים. זה מתכון קצת מורכב בעיקר בגלל נקיון וקיצוץ הירוקים, אבל זו פצצה של ברזל ועוד הרבה ערכים תזונתיים אז שווה מדי פעם להכין ולהקפיא במנות.

במיה עם עגבניות טריות: מטגנים את הבמיה במחבת יבשה עד שהיא מפסיקה להגיר נוזלים, מוסיפים קצת שמן, הרבה עגבניות טריות פרוסות גס, בצלים כנ"ל, מלח פלפל וקצת סוכר, חצי כוס מים רותחים, מכסים ומבשלים עד שהכל רך. מושלם.

תפוחי אדמה אפויים בתערובת תיבול של גריל.

חורשט סבזי, אורז, במיה עם עגבניות, תפוחי אדמה

 

 

ארוחת ערב

שקשוקה: מטגנים בצל, שום, פלפל אדום (אני אוהבת את השושקה הארוכים הדקים), הרבה עגבניות טריות קצוצות. נותנים לזה 10 דקות להתרכך יחד על אש גבוהה, אם צריך מוסיפים קצת מים רותחים. מתבלים במלח פלפל וקצת סוכר לאיזון חמיצות. מכינים בלילה מקמח תירס דק (לא של פולנטה אלא זה שנמכר במדפי הללא גלוטן – שהוא כמו אבקה ממש) עם קמח עדשים (יחס של רבע כוס קמח עדשים על חצי כוס קמח תירס), מלח פלפל, קצת פפריקה מעושנת (לא חובה), קצת אבקת סודה לשתיה, קצת שמן זית, ומים למרקם של בלילת פנקייק. למי שיש מלח קאלה נאמק – יתרון. מערבבים היטב ויוצקים עיגולים קטנים לתוך גומות של השקשוקה. מכסים ומבשלים על אש בינונית-נמוכה כעשר דקות או עד שהעיגולים מרגישים מוצקים. באופן מפתיע זה ממש דומה לצהוב של ביצים ומתחבר מעולה עם השקשוקה במרקם ובטעם. מומלץ בחום!

שקשוקהשקשוקה

 

 

ארוחת צהריים

פסטה ברוטב קשיו וירקות טחונים: שמים חצי כוס קשיו במים לשעתיים שלוש. מסננים, מעבירים לבלנדר עם כוס מים, קצת קצת מיץ לימון, שמן זית, מלח פלפל וטיפה אגוז מוסקט וטוחנים למרקם חלק. מוסיפים ירקות מבושלים – הפעם בישלתי גזר ובצל, וטוחנים שוב למרקם חלק לגמרי.  טועמים ומתקנים תיבול אם צריך. שופכים את הרוטב על פסטה מבושלת ומערבבים.

ירקות אפויים בתנור: הפעם קישואים ודלעת יפנית, עם שמן זית ומלח.

פסטה ברוטב ירקות וקשיו, גרגרי חומו וירקות אפויים

 

 

ארוחת צהריים

סלט טבולה עם קוסקוס, סלק צלוי בתנור, תפוחי אדמה ובטטות. 

קציצות קינואה ובטטה שאני לחלוטין לא זוכרת איך הכנתי. סורי! כפיצוי, אכבד אתכם בהמלצה לקציצות בסגנון של מה שבתמונה, מעדשים כתומות ועגבניות - מתכון מוצלח במיוחד.

קציצות ירקות, ירקות אפויים, טבולה וסלק

 

 

ארוחת צהריים

תבשיל גריסים עם עדשים וירקות: שוטפים את הגריסים. מחממים קצת שמן במחבת ומוסיפים את הגריסים, תרד קפוא, סחוט וקצוץ (או תרד טרי קצוץ), גזר גמדי מופשר וחתוך (או גזר רגיל חתוך לקוביות קטנות מאוד). חוויאג' למרק. הסוד: מנה קטנה של מרק עדשים וירקות טחון שהיה לי במקפיא. מנה כזו + הרבה מים רותחים, מלח ופלפל. מכסים. בישול ממושך עד שהגריסים רכים מאוד מאוד. זה לוקח קרוב לשעה. כשמוכן, מוסיפים עדשים שבושלו בנפרד.

כרובית אפויה בציפוי פירורי לחם: מבשלים כרובית ומפרידים לפרחים (או מפשירים פרחי כרובית קפואים). מכינים בלילה של קמח עדשים + כוסמין + מים + קצת חרדל + מלח ופלפל. זורקים את פרחי הכרובית לקערת הבלילה ומערבבים. מפזרים בתבנית, ועל זה מפזרים המון פירורי לחם, מערבבים קצת ומפזרים עוד פעם. אופים ב-180 מעלות עד שפירורי הלחם מתחילים להזהיב. מומלץ לרסס בקצת שמן זית.

קציצות תרד: עזבו, לא יצא משהו. בהזדמנות אכין גרסה יותר מוצלחת…

בטטה שלמה אפויה. אפשר לפתוח ולזלף טחינה.

תבשיל גריסים ועדשים, קציצות תרד, כרובית אפויה בפירורי לחם ובטטה אפויה

 

 

ארוחת ערב

שעועית אדומה + פרחי ברוקולי קפואים שרק הרתחתי לכמה דקות וערבבתי עם שמן זית ומלח.

ענבים שחורים וקצת לחם עם טחינה.

היה גם אבוקדו איפשהו בצד.

שעועית אדומה עם ברוקולי, ענבים ולחם

 

 

ארוחת ערב

לחם מטוגן: פרסתי לחמניה וטבלתי בבלילה של קמח עדשים וחלב סויה (הסוג בלי סוכר וטעמים), קצת סודה לשתיה, מלח. נתתי לבלילה להספג וטיגנתי בקצת שמן.

מקלות ירקות בתחמיץ: ירקות קשים (במקרה הזה גזר וקולרבי) בתחמיץ של לימון, מלח וקצת מים. אפשר להוסיף קצת חומץ וטיפה סוכר.

לחם מטוגן וירקות עם טחינה

 

ארוחת צהריים

פסטה ברוטב פסטו ושקדיה: מבשלים פסטה, מסננים מהמים ומחזירים לסיר, שופכים המון המון פסטו (בזיליקום, צנוברים, שמן זית, שום, מלח) וכף שקדיה. מערבבים וזוללים.

תבשיל כרוב סגול חמוץ מתוק (מתכון נכתב כבר למעלה).

קציצות שבבי סויה עם שעועית ומנגולד: אין לי שום מושג איך הכנתי את זה. זכור לי שהיה טעים. סליחה :(

פסטה פסטו, תבשיל כרוב סגול וקציצות שבבי סויה

 

 

ארוחת ערב

פטריות מוקפצות עם בצל וטופו

סלט עגבניות

טופו מוקפץ עם פטריות ובצל

 

 

ארוחת צהריים

אורז בסמטי עם גזר מגורר ושעועית אדומה, מתובל במלח וכורכום.

שעועית צהובה מבושלת ברוטב עגבניות.

קציצות שבבי סויה וירקות שכרגיל אין לי מושג איך הכנתי.

אורז עם שעועית אדומה וגזר, שעועית צהובה ברוטב עגבניות, קציצות שבבי סויה ושעועית אדומה

 

 

ארוחת ערב

חביתיות מקמח עדשים + תירס + כוסמין, ביחס שווה, עם מעט בטטה טחונה בפנים.

פשטידת פטריות: פטריות ובצל קצוצים ומוקפצים במחבת עם קצת שמן זית ואז מעורבבים עם טופו משי טחון עם מיץ לימון, שמן זית ומלח. קמח כוסמין וקצת קמח טפיוקה, קצת אבקת אפיה. האמת? בינוני למדי…

ענבים שחורים מהממים ומלפפון.

חביתיות קמח עדשים ותירס, פשטידת פטריות

 

אוכל לארוחת צהריים + ארוחת ערב 

מג'דרת עדשים וחיטה

קציצות שרק אלוהים יודע ממה עשויות

עלי גפן ועלי כרוב ממולאים אורז (נקנה מדוכן של מי שיודע מה הוא עושה)

אורז בסמטי + חורשט סבזי

חורשט סבזי, אורז, מג'דרה, קציצות, ממולאים, ירקות מאודים

 

 

ארוחת ערב

מאפין ירקות ועדשים: 1 כוס של מחית ירקות (שילובים מוצלחים: כרובית וגזר, בטטה ודלעת, או כל שילוב של הנ"ל), 1/2 כוס קמח כוסמין/חיטה, 1/4 כוס קמח עדשים, 1/4 כוס קמח תירס דק (אפשר רק עדשים אבל זה יוצא קצת יותר דחוס), כמה כפות שמן זית, כפית אבקת אפייה, מלח ופלפל, אפשר קצת טימין טרי או בזיליקום. מערבבים הכל יחד ואופים על 180 מעלות כ-20 דקות או עד שקיסם יוצא לח/פירורי ולא רטוב.

ירקות אפויים בשמן זית וטימין. לא ברור מה השומר עושה שם, זה לא אכיל, וגם לא טעים

אבוקדו

טחינה מלאה

ירקות אפויים ומאפין ירקות ועדשים

 

 

ארוחת צהריים

כיסוני בצק ספידי במילוי תבשיל עדשים: המתכון לבצק נמצא כאן, המלית היא וריאציה כלשהי של תבשיל העדשים הזה.

פירה בטטה ותפו"א

כרובית מאודה

כיסונים במילוי עדשים וירקות, פירה כתומים וכרובית מבושלת

 

 

ארוחת צהריים

אורז עם אפונה והמון שמיר מיובש, מתובל במלח.

קציצות שבבי סויה ושעועית אדומה. זה מדהים כמה פעמים הכנתי את הקציצות האלה בכל מני וריאציות, ואני לא זוכרת אף אחת מהן

בורגר שעועית אדומה, אורז עם אפונה ושמיר, ברוקולי מבושל, תפוחי אדמה אפויים

 

 

ארוחת ערב

חביתיות כרוב וכוסמין: זוכרים את תבשיל הכרוב הסגול החמוץ מתוק? אז את השאריות שלו טחנתי ביחד עם קמח כוסמין, קצת מלח, מים וטיפה של סודה לשתיה. הסודה לשתיה הפכה את הסגול לירוק ספירולינה מצחיק. ודווקא טעים!

קלח תירס, טחינה ועגבניות שרי.

חביתיות, קלח תירס, טחינה וירקות

 

 

ארוחת צהריים

ארוחה בסיר אחד – פתיתים עם ירקות ואפונה: מטגנים בצל, מוסיפים קוביות של ירקות, אפונה, מתבלים איך שאוהבים (במקרה הזה תיבלתי בתערובת תיבול של גריל, מלח ופלפל), מוסיפים את הפתיתים, חופן עצום של עלים ירוקים קצוצים, מים רותחים לכיסוי של כל הטוב הזה – ומכסה. עד שמוכן.

פתיתים עם ירקות ואפונה

 

 

ארוחת צהריים 

קוסקוס עם מרק ירקות וגרגרי חומוס

תבשיל שעועית לבנה ברוטב עגבניות ולימון פרסי עם גזר (באדיבות חמותי)

קוסקוס עם מרק, תבשיל שעועית לבנה וגזר

 

 

ארוחת ערב

חביתת קמח עדשים וכוסמין: 2-3 כפות קמח עדשים, 2-3 כפות קמח כוסמין, כף מיונז טבעוני (ביתי), כף גבינת סויה ביתית, חצי כפית סודה לשתיה, מלח פלפל וקצת זעתר יבש. מים לקבלת מרקם של בלילת פנקייק. מטגנים במחבת טפלון עם קצת שמן ומכסה על אש בינונית עד שמזהיב, הופכים ומטגנים עוד קצת. זהירות לא לייבש יותר מדי.

במיה צרובה במחבת עם עגבניות טריות ובצל (הבצל והעגבניות כבר נאכלו, סליחה).

סלט סלק: מבשלים סלק על קליפתו עד שהוא רך לגמרי. מקלפים ומגררים בפומפיה. מתבלים במיצלימון, סוכר וקצת מלח.

במיה, סלט סלק וחביתת קמח חומוס/עדשים

 

 

ארוחת צהריים

אורז + תבשיל חורשט סבזי.

כרובית שלמה מבושלת ואז צלויה בתנור עם שמן זית ומלח.

חורשט סבזי, אורז, כרובית צלויה בתנור

 

 

ארוחת ערב

תבשיל שעועית ירוקה ותפוחי אדמה ברוטב עגבניות.

ירקות וטופו שנאספו מתוך מרק ירקות.

שעועית ירוקה ותפוחי אדמה ברוטב עגבניות, ירקות של מרק וטופו

 

 

ארוחת ערב

ארוחת שאריות: שאריות אורז שחוממו במחבת עם קצת מים, אליהן התווספו ירקות אפויים שנשארו + אפונה קפואה.

אורז עם אפונה וירקות אפויים

 

 

ארוחת ערב

חביתיות כלשהן עם קישוא מגורר. 

סלט טונה טבעוני (באדיבות חגית): מועכים גרגרי חומוס מבושלים ורכים, מוסיפים מעט אצת נורי קצוצה קטן, כמות מכובדת של מיונז טבעוני, מלפפון חמוץ קצוץ. אפשר קצת פפריקה מעושנת, לא חובה. מפתיע ומהמם.

סלט עגבניות בטחינה.

חביתיות, סלט טונה טבעוני, עגבניה בטחינה

 

 

ארוחת צהריים

תבשיל עדשים ירוקות עם גזר והרבה עלים ירוקים: מטגנים בצל, מוסיפים קוביות גזר או ירק אחר לבחירה, תבלינים (חוויאג' למרק הולך טוב), מוסיפים עדשים שטופות ו/או מושרות, מערבבים ומוסיפים מים רותחים לכיסוי + עוד קצת. מוסיפים חופן גדול של עלים ירוקים קצוצים, איזה שאוהבים. מכסים ומבשלים עד שהעדשים רכות ורוב הנוזלים התאדו.

ברוקולי וגזר מבושלים

תבשיל עדשים וירקות, ברוקולי וגזר מבושלים

 

 

ארוחת צהריים

לביבות מנגולד ותפוח אדמה: מטגנים בצל/כרישה, מוסיפים חבילת מנגולד קצוץ קטן קטן, מקפיצים יחד עד שהמנגולד מתרכך קצת ומתעלף במחבת. מתבלים במלח ופלפל. מערבבים עם 3 תפו"א ובטטה אחת מבושלים ומעוכים לפירה. מוסיפים כמה כפות קמח כוסמין ועוד בערך 2 כפות פירורי לחם, יוצרים לביבות עדינות בידיים וטובלים בפירורי לחם. מניחים בתבנית משומנת או מרססים בקצת שמן מעל. אופים על 180 מעלות עד שמתחיל להזהיב, הופכים לעוד כמה דקות מהצד השני.

פסטה עם שעועית ירוקה ואפונה ברוטב עגבניות.

לביבות מנגולד ותפוחי אדמה, פסטה ברוטב, אפונה ושעועית ירוקה

 

 

ארוחת ערב

טופו קדיתא מוקפץ עם קוביות עגבניות מקופסה, שמן זית וקצת שום (כי לפעמים נגמרים כל הירקות וצריך לאלתר). ההדגשה של טופו קדיתא היא לא למטרות פרסום אלא כי זה פשוט הטופו הכי טעים ביקום והתמכרתי קשות. אז סליחה על הפרסום הלא מכוון (או יותר נכון: אין בעד מה, קדיתוש).

דובדבנים ומלפפונים

שקשוקה מטופו ועגבניות, מלפפון ודובדבנים

 

 ארוחת צהריים

במיה ברוטב עגבניות 

קציצות מאש מונבט עם גרגרי חומוס מבושלים, כרישה ושלל עלים ירוקים: מזל שהפעם צילמתי את מעבד המזון לפני ההכנה כי אחרת גם את הפרטים האלו הייתי שוכחת. יצא קצת דחוס ויבשושי אחרי טיגון, אז הכנתי רוטב של 10 דקות: מחממים שמן זית במחבת, מוסיפים שום פרוס גס, מוסיפים קופסה של עגבניות מרוסקות, עוד בערך חצי כוס מים, מלח פלפל וקצת סוכר לאיזון חמיצות. מערבבים על אש גבוהה 5 דקות ומכבים את האש. מניחים על זה את הקציצות.

אורז מלא עם אפונה יבשה ועדשים כתומות בתיבול חוויאג' למרק

סלט גזר חי מגורר עם מיץ תפוזים

אורז מלא עם אפונה יבשה ועדשים, במיה ברוטב עגבניות, קציצות ברוטב, סלט גזר במיץ תפוזים

קציצות מאש וירוקים

 

 

ארוחת ערב

פטריות מוקפצות, ירקות, תירסים שלמים

קלחי תירס, אבוקדו, פטריות וירקות

 

 

ארוחת ערב

חביתיות מקמח טף, כוסמין וירקות שנשארו מארוחת הצהריים ונטחנו פנימה, וזעתר. קצת אבקת אפיה ומלח פלפל.

חביתיות קמח טף, כוסמין וירקות טחונים, גזר גמדי

 

 

ארוחת ערב

סלט קוסקוס: קוסקוס אינסטנט, פרחי ברוקולי חתוכים קטן, קצת ירוקים קצוצים (במקרה הזה פטרוזיליה כוסברה ונענע), חמוציות (השריתי אותן לפני זה במים וקצצתי קצת), מיצלימון, שמן זית, מלח.

עדשים חומות עם עגבניה וקצת שמן זית ומלח ולימון.

ואבוקדו כמובן

סלט קוסקוס, עדשים עם עגבניות, אבוקדו

 

 

ארוחת צהריים

קציצות טופו שנכנסו לתבשיל של פתיתים עם ירקות, גזר גמדי ועגבניות שרי צהובות.

קציצות טופו: 1/2 גוש טופו (בערך 180 גרם), 4-5 כפות פירורי לחם, 1/4 בצל, שן שום, חופן פטרוזיליה, קצת עלי סלרי, קצת שמן זית, פפריקה מעושנת ו/או תערובת גריל, חוויאג' למרק, מלח ופלפל (או כל תיבול אחר שאוהבים..). מעבדים הכל במעבד מזון לעיסה אחידה, יוצרים קציצות ואופים בתבנית משומנת על 180 מעלות כ-15-20 דקות. אחרי שהן מתקררות אפשר להוסיף לכל תבשיל/רוטב שרוצים והן לא יתפרקו (לא צריך לבשל אותן ברוטב, רק להוסיף לרוטב מוכן).

תבשיל פתיתים וירקות: 5 עגבניות בשלות קלופות, 1 פלפל אדום/צהוב, 4 שיני שום, חופן נדיב מאוד של משהו ירוק – מנגולד/תרד/כוסברה/פטרוזיליה או שילוב כלשהו של הנ"ל, שמן זית, תבלינים: תערובת גריל, קצת חוויאג' למרק, מלח פלפל וקצת סוכר לאיזון חמיצות, בערך כוס וחצי של מים רותחים, ופתיתים – לא הרבה, משהו כמו חצי עד 3/4 כוס פתיתים על הכמות הנ"ל. מחממים שמן זית במחבת ומוסיפים את הגזר והפלפל כשהם קצוצים (את הגזר פרסתי דק דק ואת הפלפל חתכתי לקוביות), אחרי כמה דקות מוסיפים את כל התבלינים, את  השום ואחריו את העגבניות חתוכות לקוביות, ואת הירוקים. מטגנים הכל על אש גבוהה לכמה דקות טובות ואז מוסיפים מים רותחים ואת הפתיתים. מכסים ומבשלים על אש קטנה עד שהפתיתים מוכנים ורואים שעוד נשארו קצת נוזלים (אם אין אז אפשר להוסיף ולערבב). כשהתבשיל מוכן אפשר להוסיף לתוכו את הקציצות. הן סופגות את הטעמים והופכות נימוחות וטעימות.

בתמונה חתכתי את הקציצות לתוך הפתיתים כי הפצלוחה הקטנה שלי פחות אוהבת קציצות (גם אם הטעם טעים).

קציצות טופו בתבשיל פתיתים, גזר גמדי ועגבניות שרי

IMG_20160810_095020~2

 

 

ארוחת ערב

פשטידת כרישה ודלעת, אבוקדו, תפוח אדמה אפוי ועגבניות שרי צהובות.

פשטידת כרישה ודלעת: סליחה שאין לי מתכון מדויק. זה בערך שני גבעולי כרישה שקצצתי והקפצתי במחבת עם שמן זית וחתיכה של דלעת מגוררת עד שהכל היה רך. בנפרד ערבבתי כמות גדולה יחסית של קמח תופח (בערך כוס) עם מים, שמן זית, מלח פלפל, טיפה אגוז מוסקט. ערבבתי פנימה את הירקות, רציתי להוסיף תירס אבל לא היה לי גרגרי תירס אז לא הוספתי. שיטחתי בתבנית קטנה (לא יוצא הרבה) ומשומנת, פיזרתי מעל פירורי לחם ואפיתי מכוסה על 170-180 מעלות כחצי שעה ועוד 15-20 דקות בלי כיסוי. הטעם מאוד עדין, מי שרוצה יכול להוסיף טעמים/תבלינים. יוצא רך ונימוח אבל יציב (מתאים לקטנטנים מבחינת מרקם).

פשטידת דלעת וכרישה, ירקות

 

 

ארוחת צהריים

אורז עם עדשים כתומות וגרגרי חומוס מעל, ותבשיל שעועית צהובה עם שעועית לבנה  ובצקיות מקמח תירס וכוסמין ברוטב עגבניות. הבצקיות עשויות מכמה כפיות של קמח תירס דק + כמות שווה של קמח כוסמין, מלח ופלפל, מעט מאוד שמן זית, ואפשר להוסיף קצת תבלינים כמו חוויאג' למרק או תערובת גריל או מה שמתאים לתבשיל. מערבבים הכל עם מים עד למרקם של בצק רך יחסית, ובעזרת שתי כפיות יוצקים כדורים או שליכטות קטנות לתוך התבשיל (הוא צריך להיות יחסית דליל בנוזלים ולבעבע ברתיחה מאוד עדינה).

אורז עם עדשים וחומוס, שעועית צהובה ברוטב עגבניות

 

 

ארוחת ערב

אטריות דקות עם לוביה ירוקה, אבוקדו ועגבניות, וגלגל של מלון.

זו לוביה שמגיעה בתרמילים ירוקים, רק שהיתה סיבית מדי למאכל עם התרמילים אז בישלתי אותם ועם האצבע שלפתי את הלוביה מבפנים והוספתי אותה לאטריות דקות קטנות כאלו של מרק שבישלתי ואז הקפצתי במחבת עם קצת שמן, סויה וטיפה סילאן.

אטריות עם לוביה ירוקה

מלון

 

 

ארוחת ביניים

גלידה!

מבננות, מלון ומנגו קפואים, ענבים, מעט בייבי קייל, זרעי צ׳יה, שקדיה וקצת חלב סויה. נשבעת שטעים ולא מרגישים שזה בריא.

גלידה מפירות

 

 

ארוחת ערב

חביתיות כוסמין ועדשים בצורת גלגלים (מולטי קייק, קיבלתי במתנה את הסוג שעושה רק דונאטס…), מילוי של פלפל ממולא, וירקות עם אפונה מהמקפיא שרק הרתחתי עם קצת מלח.

גלגלי עדשים וכוסמין, ממולאים וירקות

 

 

ארוחת צהריים

תבשיל חורשט סבזי ואורז באדיבות חמותי – כרגיל, תפוחי אדמה ופלפלים בתנור, תירס חם בים בם בם, ועגבניית שרי עצומה.

חורשט סבזי עם אורז, תפוחי אדמה ותירס

 

 

ארוחת ערב

קינואה עם טופו וירקות: את הקינואה אני מבשלת בהרבה מים כמו פסטה, מסננת, שוטפת ונותנת לה להתייבש קצת. במחבת הקפצתי טופו רך עד שהתחיל להשחים, הוספתי ירקות קפואים שרק הפשרתי במיקרו, אפונה כנ"ל, קצת סויה וסילאן, ולבסוף הוספתי את הקינואה.

קינואה עם טופו וירקות

 

 

ארוחת צהריים

קציצות שבבי סויה ושעועית אדומה: למי שאוהב שבבי סויה זה אחלה, למי שפחות – פחות. לא ניסיתי עדיין אבל אני מניחה שעם הטחון מהצומח של טבעול או סייטן קצוץ זה יהיה יותר מוצלח בטעם. שמים בקערה בערך כוס של שבבי סויה יבשים ומכסים במים רותחים ותבלינים (חוויאג' למרק / תערובת גריל / פפריקה מתוקה/מעושנת / מה שאוהבים + מלח). נותנים לזה לעמוד עם מכסה ובינתיים לוקחים כחצי כוס שעועית מבושלת, מדליון תרד אחד (או חופן של עלה ירוק אחר כלשהו), 1/2 בטטה מבושלת, 4 כפות פירורי לחם, כף שמן זית, כחצי כפית מלח, תערובת תיבול גריל. מערבבים הכל יחד. את שבבי הסויה מסננים וסוחטים היטב ע"י מחיצה שלהם עם כף בתוך המסננת. מוסיפים אותם לשאר המרכיבים ונותנים לכל התערובת כמה פולסים של בלנדר מוט או מעבד מזון – זה עוזר לעיסה להיות יותר אחידה ויציבה. יוצרים צורה של קציצות ואופים על תבנית משומנת ב-180 מעלות כרבע שעה ועוד 5-10 דקות אחרי שהופכים צד.

פסטה ברוטב עגבניות טריות ואפונה.

קציצות שבבי סויה ופסטה עם אפונה

 

 

ארוחת צהריים

תבשיל חצילים ופלפלים: אחד האהובים עלי אישית. חותכים גס בצל גדול ופלפל אדום/צהוב/כתום, מטגנים בכמות נדיבה של שמן זית. חותכים חציל לקוביות בגודל ביס בערך (אני מעדיפה לקלף את החציל חלקית, אבל זה לא הכרחי) ומוסיפים לסיר. לזה מוסיפים כמות של כ-3-4 עגבניות חתוכות או פרוסות גס, כף של רסק עגבניות, מלח פלפל גרוס וקצת סוכר לאיזון החמיצות. עוד כחצי כוס מים בערך. מערבבים הכל ומכסים. מביאים לרתיחה ומורידים לאש קטנה-בינונית לבישול ממושך עד שהחציל נמס בפה והרוטב עשיר וטעים. מעולה גם כסלט קר עם לחם וגם כתבשיל חם.

שעועית ירוקה מבושלת היטב ומוקפצת בשמן שומשום, מלח, קצת שום כתוש ושומשום.

ברוקולי שבושל יותר מדי.

סלט ירקות קצוץ קטן קטן כדי שגם לקטנטנים עם מעט שיניים יהיה קל לאכול. מלפפון, עגבניה, גמבה, סלק ובצל ירוק. פיצקית חיסלה לי חצי סלט.

תבשיל חצילים ופלפלים, אורז, שעועית ירוקה וברוקולי

 

 

ארוחת בוקר

פנקייקים בצורת גלגלים: כל בוקר הפיצקית שלי אוכלת דייסת שיבולת שועל על בסיס מים עם שקדיה, קצת סילאן ולפעמים מוסיפים גם בננה או תפוח מרוסקים בפנים, וקינמון. לאחרונה היא לא תמיד מסיימת את הדייסה וזה ממש חבל לי, אז אני ממחזרת: למה שנשאר אני מוסיפה קצת קמח עדשים כתומות, קצת קמח כוסמין/חיטה, מעט אבקת אפיה, קמצוץ מלח, קצת מייפל או סילאן, וחלב סויה/מים עד למרקם של בלילת פנקייק. את זה אני מטגנת במחבת טפלון עם ריסוס קל של שמן, או במולטי קייק שהוא לא באמת מולטי ולא באמת קייק אבל הוא מכין לנו אחלה גלגלי פנקייק שבעולם.

פנקייק שיבולת שועל וקמח עדשים

 

 

ארוחת צהריים

שאריות של קובה סלק (זה בעצם רק הסלק, בלי הקובה) עם אורז, פסטה ברוטב עגבניות וגזר, דלעת צלויה בסויה ומייפל, פירה תפוחי אדמה ושעועית לבנה. את הפירה אני מסננת במסננת קטנה בעזרת כף כי שאריות הקליפות של השעועית הלבנה לא נעימות במרקם, אבל למי שפחות רגיש לזה- לא חייבים. הפירה עשוי מתפוחי אדמה ושעועית מבושלים רכים רכים, קצת שמן זית, מלח, פלפל לבן, טיפה אגוז מוסקט. הכל בבלנדר מוט. לפעמים מוסיפה קצת ממי הבישול של תפוחי האדמה כדי שיצא יותר קרמי. יוצא משהו בין ממרח לפירה ושכל אחד יעשה עם זה מה שזורם לו :)

פסטה, דלעת צלויה, קובה סלק ופירה

 

 

ארוחת ערב

פסטה ברוטב עגבניות עם שעועית צהובה, גזר וכרובית, אבוקדו וקולרבי.

פסטה עם ירקות, אבוקדו וקולרבי

 

 

ארוחת ערב

פשטידת בצל ותרד מהמתכון הזה

אפונה, ירקות, תירס וטחינה

IMG_20160829_182527

 

 

ארוחת צהריים 

קובה סלק וגזר ממולאת ירקות ועלים ירוקים: באדיבות סבתא, והמתכון גם שמור עימה (סליחה)

אורז, תפוחי אדמה אפויים 

פירה שעועית לבנה ותפוחי אדמה: מבשלים כמות שווה של שעועית לבנה ותפוחי אדמה עד שהכל רך מאוד (את השעועית מומלץ לבשל מראש ולהקפיא כדי שיהיה בשלוף). שמים בבלנדר/מוט עם מעט שמן זית, מלחף פלפל לבן וטיפה אגוז מוסקט. מעבדים למרקם חלק. לעדיני החיך שבינינו אני ממליצה לסנן את המאסה במסננת דקה עם כף כדי להפטר מחתיכות הקליפות שבכל זאת נשארות מהשעועית, ונשאר לנו ממרח רך וקרמי שאפשר להתייחס אליו כממרח ולא בהכרח פירה.

IMG_20160814_121252

 

 

ארוחת צהריים

פתיתים עם ירקות: קוצצים בצל, גזר, סלק וקולרבי (או כל תערובת אחרת של ירקות שרוצים) מאוד מאוד קטן, פלוס חופן של מנגולד/תרד. מקפיצים הכל בסיר עם שמן זית וקצת תבלינים שאוהבים (במקרה הזה רק מלח ומעט מאוד חוויאג' למרק ופפריקה מתוקה). מוסיפים את הפתיתים לערבוב + מים רותחים לכיסוי ועוד קצת. מבשלים עד שהפתיתים רכים. אפשר גם פתיתים מקמח מלא/כוסמין. ולמי שאוהב את התחתית השרופה הקריספית, הטריק הוא להשתמש בסיר טפלון, לשים כמות נדיבה של שמן, וכשהפתיתים מוכנים להגביר את האש לכמה דקות ואז להעביר לאש בינונית לעוד כחצי שעה לפחות. התחושה מתי זה הזמן לעצור לפני שנשרף היא דבר נרכש וכנראה שתצטרכו לנסות כמה פעמים עד שתמצאו את התזמון והתחושה ע"פ הגז והסיר שלכם. בסיום הבישול צריך להניח את הסיר על סמרטוט רטוב שמונח על השיש/בכיור ולשמוע "טססססססססססס" ארוך שעוזר לנו להפריד את הפתיתים מתחתית הסיר, אחרת זה נדבק. מניחים צלחת גדולה מלמעלה והופכים את הסיר (זהירות, מתכון די בטוחה לכוויות). אמורה לצאת לכם "עוגת פתיתים" מהממת שכל החלק העליון שלה קריספי. מצרפת תמונה של איך זה יוצא מפעם אחרת שהכנתי. ותודה לחמותי שממנה למדתי את הטריק הטעימי הזה!

דלעת ערמונים צלויה בתנור עם קצת שמן זית, סויה וסילאן טבעי.

פולי סויה ירוקים (אדממה)

סלט ירקות קצוץ קטן קטן

IMG_20160908_113900~2

IMG_20160519_135542

 

 

ארוחת פיקניק

בתמונה הראשונה יש לנו קופסה עם:

מאפינז דלעת ובטטה (מתכון יש באחת התמונות בתחילת הפוסט)

רבעי פיתה עם גבינת סויה ביתית וזיתים

כיסוני בצק ספידי במילוי של בטטה, גרגרי חומוס ותרד בתיבול קצת הודי

תפוחים וגרגרי רימון

סלט ירקות 

בתמונה השניה יש לנו:

חלה ביתית עם גבינת לאבנה ביתית (טופו משי בבלנדר עם המון לימון וקצת מלח ושמן זית. בצלחת מוסיפים זעתר ושמן זית)

שוב מאפינז ירקות 

ירקות טריים

IMG_20161024_102747

IMG_20161017_084542~2

 

 

ארוחת צהריים 

בורגול עם ירקות ועדשים כתומות (מבושלים יחד אחרי שהבורגול והעדשים רק נשטפו במים)

תבשיל כרוב חמצמץ מתקתק (זהה לכרוב הסגול שמופיע כבר למעלה בפוסט)

גמבה

IMG_20161018_144415~2

 

 

ארוחת ערב

ומה כשלא מספיקים להכין שומדבר?

קולים פרוסות לחם מלא ומורחים בפנים טחינה / גבינה / כל ממרח שהוא, חותכים קצת ירקות, אבוקדו, ומסתדרים

IMG_20161021_185207

 

 

נשנוש

בייגלה ביתי שהוא גם פעילות משותפת עם הקטנטנים וגם טעים (ויחסית בריא!)

בטעם של עבאדי

מבוסס על בצק הספידי של הכיסונים שמופיע בבלוג, בשינויים: בערך כוס ורבע קמח כוסמין (לבן+מלא מעורבבים), חצי כוס קמח עדשים, רבע כוס קמח טף. כפית מלח. חצי כוס ועוד טיפה מים רותחים. קצת פחות מחצי כוס שמן זית. כמה כפות שומשום וכפית זעתר. מערבבים הכל ומתקבל בצק סופר נוח לעבודה. ממנו אפשר להכין עם הילדים צורות ולאפות בין 20 ל-30 דקות על 170 מעלות, עד שמזהיב ומרגיש יבש וקריספי. הצבע הכהה בתמונה הוא בגלל הקמחים, לא כי נשרף :)

הולך טוב עם ממרח/מטבל טעים כמו לאבנה או גבינת סויה.

IMG_20161113_185333

 

 

ארוחת צהריים

פסטה מקמח כוסמין מלא ברוטב של ירקות מבושלים ושמנת קשיו: מבשלים בסיר קצת בצל, גזר, סלק וכרובית (או כל שילוב הגיוני של ירקות שנראה לכם טעים). משרים קשיו במים לשעה שעתיים, מסננים ומעבדים בבלנדר עם מים, קצת מלח, פלפל לבן וקצת שום למרקם של שמנת חלקה. את הירקות המבושלים מוסיפים ומעבדים שוב למרקם חלק. מבשלים פסטה, מסננים ומערבבים עם הרוטב. אזהרה מראש: זה טעים מאוד כשמכינים טרי, אבל במקרר נהיה עיסה כזאת פחות אטרקטיבית. אפשר לחמם שוב אבל זה פחות מוצלח מאשר טרי.

קוביות סלק מבושלות

סלט מלפפונים פרוסים דק דק דק בתחמיץ של מים, חומץ, מלח וסוכר (באדיבות סבתא).

IMG_20161112_145849

 

 

ארוחת צהריים 

אורז עם שעועית אדומה וגזר בתיבול כורכום מלח פלפל ומעט מאוד קנמון

ירקות אפויים בתנור

מילוי ירוק של כיסונים שנשאר, עשוי שלל ירוקים שהוקפצו במחבת עם שמן זית ומלח

IMG_20160825_122109-2

 

 

ארוחת ערב

טופו קדיתא ותפוחי אדמה מוקפצים במחבת על אש גבוהה עם שמן זית ומלח קאלה נמק (נותן טעם של ביצה)

סלט אבוקדו ועגבניות

IMG_20161107_182507

 

 

ארוחת צהריים

מג'דרה

אדממה

ירקות מוקפצים במחבת עם כל מני תבלינים

IMG_20160901_165726

 

 

ארוחת ערב

טופו קדיתא מוקפץ עם קוביות עגבניות, בצל ופטרוזיליה

סלט ירקות

אבוקדו

לחם

IMG_20160824_182552-2

 

50 תגובות

הוסף תגובה
  1. פוסט מדהים! הרעיון מעולה :)
    הילדים שלי כבר לא קטנטנים אבל יש פה הרבה רעיונות מעולים שאנסה בשבילם!
    תודה

  2. אם יש לי המון קמח חומוס בבית, אפשר להשתמש בו בחביתיות במקום קמח כוסמין…?

  3. וואו איזה השקעה! יש גרסה להדפסה?

    • אפשר ללחוץ בסוף הפוסט על כפתור "הדפסה" וזה מאפשר לך לערוך את הכל כך שיהיה נוח להדפיס/לשמור

  4. תודה רבה רבה , אלופה !!

  5. תודה!! אני כבר מודה לך מראש בשם הילדים שלי. איזה רעיונות מדליקים – במיוחד הנקניקיית גזר! אדיר, אני הולכת לנסות את זה היום

  6. נראה מעולה גם לגדולים!

  7. תודה רבה! פותר לי הרבה התלבטויות כל בוקר, צהריים וערב… :)

  8. פוסט מדהים! אבשל מזה גם לילדים הגדולים . תודה !

  9. פוסט מעולה ומעורר תיאבון! תודה רבה רבה!

  10. איזה פוסט מעלף!!! מקסים. וסחתיין :)

  11. אני יכולה לאמץ אותך בתור אמא?

  12. כל הכבוד! רעיון מצויין ועבודה קשה! גם אני אף פעם לא יודעת להסביר איך יצאו לי הקציצות חחח

  13. תודה לך!! את פשוט אליפות!

  14. יאמי. עוד מתכונים פשוטים בשביל ילדה בת 43(:

  15. וואו וואו וואות נראה מדהים! תודה רבה!

  16. איזה יופי של פוסט!!

  17. הכל נראה נפלא. השאלה כמה מכל מנה הילדה באמת אוכלת? מה היא אוהבת יותר? ומה אינה אוהבת בכלל.

    • לא בטוחה שזה רלוונטי, אבל אם את שואלת מתוך סקרנות – אז זה מאוד משתנה. יש ימים שהיא מחסלת את כל הצלחת ומבקשת עוד ויש ימים שאוכלת רק קצת. יש פעמים שאוכלת משהו אחד בצלחת עד הסוף ובשני לא נוגעת או רק אוכלת קצת. לרוב היא אוכלת 70-80 אחוז ממה שאני מגישה לה. פשטידות היא לא אוהבת בכלל. גם קציצות וחביתיות לרוב לא אוכלת או רק קצת, או עם שכנועים כאלה ואחרים.. קישואים היא לא כ"כ אוהבת (אבל לפעמים כן אוכלת, תלוי) וגם עם הירקות הכתומים יש לה מערכת יחסים מורכבת ובלתי צפויה. ובעיקר – מה שלא אהבה אתמול אולי כן תאהב היום, לכן אני לא ממהרת להכריז שהיא "לא אוהבת" משהו אלא ממשיכה להציע ולא מתעקשת, לא רוצה לא צריך :)

  18. פוסט מקסים! אין שום סיכוי שהילדים שלי יטעמו משהו מכאן אבל הנבוגרעם בטוח יהנו. תודה

    • תודה. אני לא יודעת בני כמה הילדים שלך אבל ככל שהם קטנים קל יותר להכיר להם מאכלים שונים. אני חושבת שאם נותנים דוגמה ולא מאפשרים יותר מדי אלטרנטיבות (למשל אין בבית חטיפים, קטשופ ודברים קפואים מוכנים או סלטים קנויים מלבד חומוס) אז אין סיבה שהם לא יאכלו. בסופו של דבר, זה אוכל טעים!
      עם ילדים גדולים יותר שכבר מקובעים בהרגלים זה יותר מאתגר אבל לדעתי ומנסיון של אנשים סביבי – אפשרי בהחלט

  19. כן. העיתוי של טעימה ממזון חדש חשוב במיוחד. מנה ראשונה במרחק מספר שעות מן הארוחה הקודמת.

  20. איזה פוסט מעולה!! אני מאוד מעריכה את הזמן שהשקעת בו! אני בהחלט אדפיס ואשתמש בו כקו מנחה לבת שמונה חודשים שלי שאוהבת מאוד אוכל שלנו אבל נגמרו לי הרעיונות. משובח! תודה רבה רבה!!!
    *** אה ושאלה- אם אין בהישג ידי קמח כוסמין. במה אוכל להמיר אותו? (גרה בסוף העולם…)

    • תודה רבה!
      אפשר להמיר את הכוסמין בקמח רגיל (לבן/מלא/מעורב – תלוי בשימוש)
      גם אני עושה את זה לפעמים עם כוסמין ולפעמים עם קמח חיטה רגיל

  21. וואו! נתת לי כמה רעיונות ובעיקר לקנא באהבה שלך לבישול… תוהה מתי אגיע לכזו השקעה.

  22. רעיונות נהדרים!!! אשמח לקבל עוד מתכונים ורעיונות מהסוג הזה….

  23. מדהים!! תודה רבה על כל הרעיונות וההסברים!

  24. היי:) תודה על הפוסט
    ניסיתי להכין חביתיות סלק ולא הצלחתי להגיע למרקם נכון (כזה שיוצאת ממנו חביתית קטנה:)), אשמח לקבל יחסים בין החומרים או משהו, כי זו פשוט נראית כמו אופציה נהדרת לקטני שאוהב להחזיק את האוכל בידיים
    תושה

    • אני בדר"כ מכינה תערובת של קמחים, למשל: חצי כוס קמח עדשים, חצי כוס קמח כוסמין, רבע כוס קמח טף. מוסיפה לזה קצת אבקת אפייה, מלח, אבקת שום, לפעמים תערובת תיבול איטלקית או שמרי בירה או זעתר או סתם ככה. לזה אני לפעמים מוסיפה ירק מבושל וטחון או מעוך, אבל בכמות לא גדולה. למשל משהו כמו 2-3 כפות של מחית ירקות על כמות של 4 כפות תערובת קמחים נשמע לי כמו יחס הגיוני. צריך לנסות ולהתנסות ואני מבטיחה שזה ישתפר ותלמדי גם לאלתר בכיף.
      לתערובת היבשה אני מוסיפה טיפונת שמן, ומים עד למרקם של בלילת בלינצ'ס כזו. סמיכה אבל עדיין די נוזלית.
      מטגנת במחבת חמה וממש מעט שמן (טפלון חובה).

  25. את מדהימה!

  26. ראשית תודה על רעיונות מקסימים! דבר שני: כמה זמן צריך להשרות את הקשיו כדי לקבל רוטב שמנת? בתודה מראש!

  27. פוסט מקסים. קראתי בשקיקה.

  28. בס"ד
    את מדהימה אין מילים! וגם לעולם לא תדעי איזו הצלה הדף הזה בשביל בשלנית "מאותגרת" כמוני
    ואוו!
    בדיוק לפני שבוע עברתי לטבעונות וכמעט הכרחתי את כל הבית לעבור איתי
    וגם ככה אני לא בשלנית מי יודע מה , אז עכשיו בכלל כולם מתלוננים כאן
    (אני זאת מאתמול שהגביניות היפות שלך הפכו לי לרולדת סהרון ענק מקמח מלא)
    יהי רצון שבורא עולם יברך אותך ויכפיל את ההשקעה העצומה שהשקעת בדף הזה, לצלם אותו כל פעם, לסדר בצלחות ולכתוב ,והמחשבה וכו וכו', יכפיל עשרת מונים את ההשקעה שלך ויחזיר לך אותה בכל הברכות הטובות שקיימות בעולם! בבריאות טובה לך ולכל משפחתך וצאצאיך, בנחת רוח אמיתי, בשמחה , בשפע גשמי ורוחני ,שלום בית שלם, אהבה רעות , קלות בחינוך הילדים ועוד ועוד ברכות טובות ונפלאות
    אמן ואמן
    באהבה ותודה רבה אילה

    (בבקשה לכל מי שכותבת אחריי ובמקרה קוראת את התגובה שלי בבקשה תגידי גם את אמן בקול (-:
    הרבה אמנים מצטרפים להרבה ברכות )

  29. אמן (-:
    תודה יקרה ותמשיכי בעשי'ה המבורכת והכל כך מועילה לכולנו

  30. כל הכבוד על המאמר המושקע! יש כאן כמה רעיונות נפלאים, שאפו!!

  31. פעם ראשונה בבלוג ומיד נפלתי על הפוסט הזה, מדהים! הוא מיד נשמר בדפים הקבועים

  32. פוסט מעולה!! תודה רבה!

  33. היי, באתי בעקבות חיפוש לעוגת פקאן שנראית מדהימה (הולכת לנסות אותה) ונתקלתי בפוסט הזה.. אני מרגישה שמצאתי אוצר!!! הקטנה שלי בת שנה עוד מעט וזה בדיוק מה שאני צריכה :)
    תבורכי בכל הברכות הטובות!

  34. תודה רבה. רעיונות מעולים.
    אני מנסה להימנע משמן. יש לך הצעות לבצק ללא שמן?

    • איזה בצק? לאיזו מטרה?
      לא חושבת שיש לי נסיון כל כך אבל אפשר לנסות בצקים על בסיס קמח אורז או משהו דומה לבצק פסטה שבו שמים אולי כפית שמן

כתיבת תגובה